Selecteer een pagina

Krijg jij een vieze smaak in je mond wanneer je er alleen al aan denkt marketing te moeten doen? Zie je meteen een beeld voor je van een opdringerige Tell Sell verkoper met zijn nagesynchroniseerde praatje en foute nephaar? Hoor je hem al zeggen: ’Wow, Mike, that’s amaaaaazing! Absolutely fantastic, please tell me more!’ Ok, word maar weer wakker uit deze nachtmerrie, het kan ook heel anders. Stap 4 van het Spirituele Businessplan leidt je naar wat echt is.

Stap 4 van Spiritueel Businessplan: essentie van je onderneming
Marketinggoeroe Philip Kotler spreekt in zijn boek Marketing 3.0 over Merk Identiteit, Merk Imago en Merk Integriteit. Spirituele Marketing gaat over het werken vanuit Merk Integriteit, waarbij je je ook bewust bent van je identiteit (hoe je gezien wilt worden) en je imago (hoe anderen je zien). Je neemt dit waar, maar vereenzelvigd je er niet mee. Je werkt vanuit het besef van wie je werkelijk bent, vanuit de essentie van je onderneming.

Merk Imago
Dit weekend tijdens een inspirerende business training deden we een oefening over identiteit en imago. Iedereen schreef in één woord zijn eerste indruk van mij op een papier op mijn rug. Ik was supernieuwsgierig! Boeiend, krachtig (2x), weet wat je wilt, verrassend, danst door het leven, gracieus, vrolijk, spiritueel, open, modern, vrouwelijk, niet veroordelend, mooi, aardig, rust en slim las ik met een glimlach.

Merk Identiteit
Volgende opdracht: schrijf een top 3 op van hoe je gezien wilt worden (gewenst imago). Open, creatief en zacht schreef ik op. Ik merkte dat ik naar de 3 woorden zocht die het beste uitdrukken wie ik werkelijk ben. En daar kwam weer het inzicht: ik wil als mezelf gezien worden!

Merk Integriteit
Als mijn belangrijkste waarde kwam vervolgens authenticiteit naar voren. Authenticiteit is altijd heel belangrijk voor me geweest. Op de middelbare school begon de één na de ander te roken om erbij te horen. Ik maakte toen heel bewust de keuze om niet te gaan roken. Ik wilde er zeker van zijn dat mijn vrienden met mij om gingen om wie ik was en niet omdat ik ook rookte. Uiteindelijk was ik de enige niet-roker van de club en kreeg daar veel respect voor van mijn vrienden. Het was waardevol om bij deze training weer bekrachtigd te worden in wat mijn essentie is.

E = mc²
Werken vanuit je essentie tilt je Marketing Communicatie naar een hoger niveau, het is Marketing Communicatie in het kwadraat. In de Spirituele Businessplan Training leer ik je hoe je verbinding maakt met de essentie van je bedrijf en van hieruit geïnspireerde actie onderneemt. Je leert in de essentie van je bedrijf, je bron van waarde (=geldstroom) te herkennen. En hoe je je kunt laten ondersteunen door deze oerkracht binnen én buiten jezelf.

In 5 minuten een eerste indruk van de essentie van je onderneming
Het begint met het ontdekken van wat de essentie van je onderneming is. Om echt tot de kern te komen, adviseer ik je om hier uitgebreid mee aan de slag te gaan. Voor een eerste indruk, doe je deze oefening. Stap 1: Schrijf zoveel mogelijk waarden op (zoals liefde, vertrouwen, vrijheid, overvloed, creativiteit, eenheid etc.). Stap 2: Cluster de waarden die bij elkaar horen. Stap 3: Maak een top 5 van je belangrijkste waarden. Bovenaan op nummer 1 staat je kernwaarde, je essentie.

PS Aan de slag vanuit de essentie van je onderneming? Over 5 weken (10 & 17 mei) geef ik de Spiritueel Businessplan Training. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar.

Onze taak in het leven is om tot volle bloei te komen, om te worden wie we in potentie zijn – Karl Jaspers

Volg je hart!

Namaste,

Suzanne

PS Tot 23 april is de investering voor de Spirituele Businessplan Training €247, daarna gaat het omhoog!

Suzanne Groenstege is Spirituele Marketing Coach en Authentic AbunDance Agent. Zij helpt spiritueel ondernemers die worstelen met het concreet neerzetten van hun talenten en missie. Door de inzet van Spirituele Marketing krijgen zij met meer voldoening meer klanten. Zij vergroten hiermee hun positieve impact op de wereld.