Selecteer een pagina

Het jaar is bijna ten einde. Ik hou heel erg van deze tijd van het jaar. Ik vind het heerlijk om terug te kijken op wat ik het afgelopen jaar heb bereikt en plannen te maken voor het nieuwe jaar. Misschien ben jij ook al bezig met plannen voor 2016? Voordat je een planning gaat maken voor de groei van je bedrijf in 2016, is het belangrijk om eerst op 2015 terug te kijken. Je kunt niet bepalen waar je heen wilt gaan, zonder dat je weet waar je nu staat.

Reflectie ritueel
Als je terugkijkt op het afgelopen jaar wat heeft dan goed gewerkt voor je bedrijf en wat niet? Begin met de mooie dingen die je hebt bereikt en schrijf ze op. Je bent soms geneigd om alleen gefocust te zijn op wat beter kan, maar het is goed om ook even stil te staan bij je successen. Welke dromen heb je waargemaakt? Adem ze in en geef ze een plekje in je hart. Dit geeft je een enorme positieve energieboost.

Beste van 2015 vieren
Maak eventueel een ‘ Beste van 2015’ moodboard met al je successen; het best gelezen artikel dat je hebt gepubliceerd, bedankmailtjes, klanten die je hebt mogen helpen, meest gedeelde fb post. Ook leuk om dit vervolgens weer met je klanten te delen. En het geeft je inzicht in wat echt goed heeft gewerkt voor jou het afgelopen jaar. Vergeet niet je successen te vieren!

Slechtste van 2015 vergeven
En dan kun je nu met een hart vol vertrouwen en zekerheid kijken naar de zaken die je minder goed hebt gedaan. Wees zacht voor jezelf, probeer niet te oordelen. Het is ok, dat sommige zaken misschien minder goed hebben uitgepakt, dan je had verwacht. Welke zaken waren een uitdaging voor je dit jaar? Schrijf al deze dingen op en vergeef jezelf voor deze misstappen.

Waardevolle wijsheid
Door je successen en je misstappen heb je waardevolle lessen geleerd. Welke? En wat kun je doen om te veranderen wat niet goed is gegaan?

Over je omzet
Om je intuïtieve jaarplanning voor 2016 concreet te maken, is het nodig om naar je cijfers te kijken. Denk aan je omzet, je uitgaven, je winst, je marketingresultaten etc. Laat je hier niet door ontmoedigen, maar zorg ervoor dat je meer helderheid krijgt over waar je nu staat met je bedrijf.

Als je je boekhouding uitbesteedt, vraag het dan na. Je boekhouder doet je boekhouding, maar jij blijft verantwoordelijk voor het inzicht in de cijfers. Door dit inzicht kun je (evt. met hulp van een business coach) de juiste keuzes maken voor de groei van je bedrijf.

Helder Hart & Opgeruimde Geest
Bedenk een ritueel om dit nieuwe bedrijfsjaar met een schone lei te beginnen. Wat wil je schrijven, schilderen, zingen om 2015 met een helder hart en een opgeruimde geest af te sluiten?

Dankbaarheid
De mooiste dingen ontstaan vanuit dankbaarheid. Schrijf alles op van het afgelopen jaar waar je dankbaar voor bent in je bedrijf.
Ok, dan ben je er nu echt klaar voor om je plannen voor 2016 te maken.

“When you fail to plan, you plan to fail”

1. Voel je hogere doel
Wat zijn jouw beste wensen? Je hogere doel is geen geldbedrag. Het is je levensopdracht, hetgeen waarvoor je voelt dat je hier op aarde bent. Welk stukje van deze levensopdracht wil je dit jaar neer gaan zetten? Maak dit zichtbaar in de vorm van een visionboard.2. Bepaal je doelstelling
Je doelstelling is nooit je doel, het is een middel om je hogere doel te realiseren. Je gaat je hogere doel aards maken. De meest aardse vorm van je hogere doel is geld. Geld is harde materie, geld is tastbaar, geld vertegenwoordigt waarde.
Er zijn verschillende methodes om je omzetdoelstelling te bepalen. Een daarvan is om je gewenste levensstijl als uitgangspunt te nemen. Je begint bij wat je per maand te besteden wilt hebben. Kijk dan naar je bedrijfskosten, je investeringen, de belasting en bepaal je omzetdoel.

Wat heb je nodig om je doel te bereiken?
Denk aan ondersteuning door je team (een assistent, websitebouwer, vormgever, boekhouder). Denk aan systemen die je werk verlichten (een nieuwsbriefsysteem, autorespond systeem, online agenda, betaalsysteem, archiveersystemen voor foto’s en documenten, back up systemen, website update systeem). Denk aan begeleiding van een business coach, mastermind group, trainingen die je helpen je doelstellingen te realiseren. Denk aan je klanten, wat kun je doen om je nog meer met je klanten te verbinden?

Marketingdoelstellingen
En als laatste en belangrijkste 😉 denk aan je marketing! Vertaal je omzetdoelstellingen naar marketingdoelstellingen, zodat je helder hebt op welke manier je je omzetdoel gaat realiseren. Denk aan het aantal klanten per product, het aantal verkoopgesprekken en het aantal mensen op je maillijst. Deze doelstellingen ga je weer verder verfijnen in marketingacties.

3. In 5 stappen een intuïtieve jaarplanning

“Wat ga je doen om je doelstelling te realiseren?”
1. Marketingstrategie in actie
Kies een marketingstrategie, die je leuk vindt en waar je je marketingacties op gaat afstemmen.2. Ben je bereid om te doen wat nodig is?
Maak een lijst met alle acties die je moet doen, om je omzetdoelstelling te realiseren. Ben je daartoe bereid? Zo nee, dan zijn er misschien andere, slimmere manieren om eenzelfde omzet te behalen of wil je je omzetdoelstelling bijstellen.

3. Wat ga je zelf doen/uitbesteden
Vaak levert het je meer op, om bepaalde zaken uit te besteden, dan om alles zelf te willen doen. Denk je, ja, maar daar heb ik het geld niet voor. Keer het dan eens om. Welke omzet zou je kunnen behalen als je een assistent zou hebben? En kun je met deze omzet misschien wel een assistent betalen?

Of denk je, ik heb geen geld om een business coach te betalen. Stel dat een business coach je helpt om je omzet te verdubbelen. Wat is dan je omzet en kun je daar een business coach van betalen? Dit is een punt, waarop je je omzetdoelstelling wellicht nog aan wilt passen. Denk er aan om dan ook je marketingdoelstellingen weer aan te passen!

4 Wanneer ga je je actiepunten uitvoeren?
Een leuke manier om je jaar intuïtief te plannen is om vooraf voor elke maand een inspiratiekaart te trekken.
Je intuïtieve jaarplanning bestaat uit 2 delen:
– de dingen die je gaat doen om je ziel te voeden. Plan als eerste je vakanties en vrije dagen 🙂
– de dingen die je gaat doen om je ziel uit te drukken met je bedrijf en je marketing

Nog een paar tips bij het plannen:
– Begin bij het einde en plan terug. Reken bv terug vanuit de omzet die je aan het eind van het jaar behaald wilt hebben.
– Plan eerst de grote stappen en verfijn daarna de onderliggende stappen.
– Plan concrete resultaten en de bijbehorende activiteiten.

5. Kijk terug om dingen te voorzien
Plan ook data (b.v. maandelijks) om te zien of je op schema loopt, zodat je tijdig bij kunt sturen.

Samen aan de slag om je intenties voor 2016 vorm te geven in een intuïtieve jaarplanning? Op 20 januari geef ik de OndernemersSpecial ‘Intenties & Intuïtieve Jaarplanning voor 2016’ op uitnodiging van Bewust Amsterdam. Je bent van harte welkom!

OndernemersSpecial ‘Intenties & Intuïtieve jaarplanning voor 2016’
Woensdag 20 januari 19.30-22.00 uur (zaal open 19.15 uur)
Vondelzaal, Centrum de Roos
Investering €15 voor leden, €20 voor niet-leden
Aanmelden via mail@bewustamsterdam.nl (uiterlijk 14 januari)

PS Ben je er ook bij? Schrijf je in via mail@bewustamsterdam.nl De eerste 10 die zich aanmelden krijgen een extra geleide meditatie cadeau!

PPS Kun je er onverhoopt niet bij zijn? Meld je dan gratis aan voor een Coaching Call. Samen met jou bekijk ik dan hoe ik je verder kan helpen met het realiseren van je intenties en een intuïtieve jaarplanning voor 2016.

Fijn kerstdagen en een schitterend nieuwjaar!

Volg je hart!

Namaste,

logo Suzanne naam vrijstaand